Selvbetjening

På Mit KAB kan du få hjælp døgnet rundt.

Mit KAB er en selvbetjeningsløsning for boligsøgende, beboere og bestyrelsesmedlemmer. Det fungerer lidt som din Netbank, men i stedet for at overføre penge eller betale regninger, kan du skrive dig på venteliste, rette dine boligønsker eller læse referatet fra det seneste bestyrelsesmøde.

Generelle spørgsmål

Få overblik over hvad du kan på Mit KAB, og hvordan du logger ind.

Hvad kan jeg på Mit KAB?

Du har mange muligheder for at betjene dig selv som boligsøgende og beboer. 

Fordele som boligsøgende

  • Tilføj boliger til din venteliste
  • Tilpas dine boligønsker
  • Se din ventelisteplacering (vejledende)
  • Svar på boligtilbud
  • Sæt din venteliste aktiv eller i bero
  • Få overblik over ventetider
  • Tilføj fleksible kriterier (spring frem i køen)
  • Se boliger med kortest ventetid
  • Skriv dig op til ungdomsboliger
  • Find information om AlmenBolig+ afdelinger

Fordele som beboer

  • Skriv dig på intern venteliste
  • Følg dit energiforbrug
  • Læs husorden og råderetsregler
  • Tjek din vedligeholdelseskonto (B-ordning)
  • Se din husleje i detaljer
  • Find kontaktoplysninger på dit ejendomskontor og evt. akut nummer
  • Betal huslejerestance
  • Se referater fra organisationsbestyrelsesmøder
  • Find login-oplysninger til beboerappen Mig og Min Bolig

Hvordan logger jeg på Mit KAB?

Hvis det er første gang, du logger på Mit KAB, skal du bruge et midlertidigt brugernavn og kodeord. Klik på linket "Send mig et midlertidigt brugernavn og kodeord" og følg vejledningen i den e-mail du modtager. www.mitkab.dk

Hvis du har brugt Mit KAB før, skal du bruge NemID til at logge på.

​Hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre, kan du benytte funktionen "Tjek, om du findes i systemet."

Hvorfor virker mit login ikke mere?

Dit kodeord til Mit KAB er kun midlertidigt. 

Når du logger på Mit KAB første gang, bliver du bedt om at tilknytte dit NemID. Når du har tilknyttet dit NemID, skal du fremover logge på med NemID.

Hvis du ikke tilknytter dit NemID, kan du få fornyet din midlertidige kode ved at ringe på T 33 63 10 00.

Mit KAB for boligsøgende

Måske du allerede har et ventelistenummer, eller overvejer at skrive dig op til en bolig? Læs siden her igennem og kom godt i gang med din boligsøgning.

Hvordan bliver jeg skrevet på venteliste?

Du kan skrive dig på venteliste på 2 måder:

1. Hurtig opskrivning til senere brug

Køb et ventelistenummer ved at lægge det i kurven. 

Vælg "Vis kurven".

Vælg "Gå til kassen".

Inden du kan gennemføre betalingen, skal vi tjekke, om du allerede findes i vores system. Det er vigtigt, at du IKKE opretter dig som bruger, hvis du allerede findes i vores system. Tjek, med dit cpr-nummer eller din e-mail. Du kan også ringe til os på T 33 63 10 00, hvis du er i tvivl.

Når du på et senere tidspunkt, ønsker at modtage boligtilbud, skal du logge på Mit KAB, lægge de boliggrupper i kurven som du er interesseret i og "Gå til kassen". Vær opmærksom på at du ikke kan modtage boligtilbud, før du har angivet dine boligønsker.

2. Vælg boliger med det samme

I boligsøgningen kan du bl.a. specificere hvilket område, du gerne vil bo i, hvor stor boligen skal være, og hvad du kan betale i husleje. Læg de afdelinger i kurven som du er interesseret i. 

Når du er færdig, klikker du på "Vis kurven". 

Gå til "kassen" og gennemfører betalingen. Nu er dine boligønsker tilføjet til dit ventelistenummer.

Du kan altid logge på Mit KAB og tilføje eller fjerne boliggrupper til din venteliste.

Hvordan tilføjer jeg fleksible kriterier?

Med fleksible kriterier kan du i nogle kommuner få fortrinsret til en bolig. De fleksible kriterier kan fx være, at du har fast arbejde, er studerende, har ét eller flere børn eller at du i forbindelse med separation eller brudt parforhold har brug for en bolig. 

Det er gratis at være skrevet op med fleksible kriterier.

1. Log på Mit KAB

www.mitkab.dk 

2. Vælg "Tilføj fleksible kriterier" og følg guiden

3. Opdater dine fleksible kriterier

Hvis dine personlige forhold ændrer sig, fx hvis du er kommet i arbejde, skal du huske at opdatere dine fleksible kriterier. Vælg "Personlige oplysninger" og "Rediger".

Det er muligt at tilføje fleksible kriterier, ifm. opskrivning (når du køber et ventelistenummer).

Når du tilføjer boliggrupper til dit ventelistenummer, bliver du bedt om at svare på spørgsmål om fleksible kriterier.

Hvordan tilføjer og fjerner jeg boliggrupper til min venteliste?

Du kan tilføje og fjerne boliger til din venteliste, når du har købt et ventelistenummer.

Tilføj boliggrupper

Log på Mit KAB og klik på "Find bolig". I boligsøgningen kan du specificere hvilket område, du gerne vil bo i, hvor stor boligen skal være, og hvad du kan betale i husleje.

TIP: Hvis du sætter hak i "Vis kun boliger i selskaber jeg betaler til", kommer du ikke ved en fejl til at købe et nyt ventelistenummer.

Læg de boliggrupper i kurven, som du er interesseret i. 

Når du er færdig, klikker du på "Vis kurven". 

Gå til "kassen" og gennemfører betalingen. Vær opmærksom på at beløbet står til "0 kr." da du allerede har betalt for dit ventelistenummer.

Nu kan du se dine tilføjede afdelinger under "Min side" og "Boligønsker".

Fjern boliggrupper

Log på Mit KAB og klik på "Min side" og "Boligønsker". De boliger du ikke er interesseret i, kan du fjerne ved at klikke på skraldespandsikonet i højre side af skærmen.

Hvordan tilpasser jeg mine boligønsker?

Det er vigtigt, at dine boligønsker er opdaterede, så du kun modtager boligtilbud, du er interesseret i. Ellers risikerer du, at din venteliste bliver stillet i bero. Du skal tilpasse dine boligønsker, hvis du fx har mulighed får at betale mere i husleje, og har brug for flere eller færre kvadratmeter.

1. Log på Mit KAB, klik på "Min side" og "Tilpas mine boligønsker".

2. Udfyld felterne og tryk på "Videre". De boliger som ikke længere matcher dine boligønsker, fjernes nu automatisk fra din venteliste.

Hvordan svarer jeg på et boligtilbud?

Log på Mit KAB. I venstre side af skærmen vælger du ’Tilbud’. Her kan du se, de boliger, du har modtaget tilbud på og svare be- eller afkræftende med et enkelt klik.

1. klik på "Tilbud"

2. Klik på "Vis tilbud" og læs boligtilbuddet igennem

 

3. Vedhæft dokumentation

Husk at vedhæfte dokumentation, hvis du fx er studerende eller søger en bolig med fleksible kriterier.

4. Accepter eller afslå boligtilbuddet

Inden du accepterer tilbuddet skal du sætte hak i "Jeg har læst tilbuddet". Du skal også vedhæfte relevant dokumentationen, som er markeret med gult i tilbuddet.

Husk at afslå tilbuddet, hvis du ikke er interesseret i boligen. Ellers risikerer du, at din venteliste bliver sat i bero.

Hvis vi har din e-mail, og du har accepteret digital kommunikation, vil du modtage dine boligtilbud på mail. Du kan vælge til digital kommunikation i Mit KAB under "Personlige oplysninger".

Boligtilbud med posten

Har du modtaget boligtilbuddet med posten, skal du udfylde svarblanketten fra brevet og underskrive den. Blanketten skal underskrives af kun ansøger og ikke andre (ikke kæreste eller ægtefælle). Den kan både indscannes/fotograferes og sendes til kontakt@kab-bolig.dk eller sendes med posten til KAB, Vester Voldgade 17, 1552 København V.

Opdater dine kontaktoplysninger

Når vi sender et boligtilbud til dig, får du altid besked via e-mail eller brev. Hvordan du bliver informeret, afhænger af dine kontaktoplysninger i Mit KAB. Husk at holde dine kontaktoplysninger opdaterede, så du ikke går glip af boligtilbud.

Kan jeg underskrive min lejekontrakt digitalt?

Hvis vi har dit CPR-nummer og din e-mail, har du pr. 27. maj 2019 mulighed for at underskrive din lejekontrakt digitalt med NemID.

Læs vejledning til digital underskrift af lejekontrakt

Hvordan sætter jeg min venteliste aktiv eller i bero?

Hvis du er boligsøgende, skal din venteliste være aktiv.

Hvis du ikke ønsker at modtage boligtilbud, kan du sætte dit ventelistenummer i bero. Du modtager ingen boligtilbud, når din venteliste er i bero, men du optjener stadig anciennitet. Husk at betale det årlige ventelistegebyr, selvom dit ventelistenummer er i bero. Ellers mister du din anciennitet og din plads på ventelisten.

1. Log på Mit KAB

Under "Min side" skal du klikke på "Boligønsker"".

2. Klik på knappen "Sæt i bero" til højre på siden

3. Eller klik på knappen "Sæt aktiv" til højre på siden

Hvordan opdater jeg mine kontaktoplysninger?

Log på Mit KAB og klik på "Min side" og "Personlige oplysninger". Klik herefter på "Rediger knappen" i bunden af siden. 

Sørg altid for at dine kontaktoplysninger er opdaterede, så du ikke går glip af boligtilbud.

Mit KAB for beboere

Tjek saldoen på din vedligeholdelseskonto, betal din huslejerestance eller skriv dig på intern venteliste. Du kan også finde husordenen for din boligafdeling og andre vigtige beboerdokumenter på Mit KAB.

Hvordan skriver jeg mig på intern venteliste?

Det giver fortrinsret til boliger at stå på intern venteliste. Læs, hvordan du skriver dig op.

1. Log på Mit KAB og vælg "Ansøger" i venstre hjørne.

www.mitkab.dk

2. Vælg "Find bolig"

3. Find din afdeling i boligsøgningen og læg den i kurven.

Du kan godt skrive dig på intern venteliste i andre afdelinger, end der hvor du bor. Læs mere om intern venteliste.

 

4. Gå til "kassen" og gennemfør betaling

5. Din opskrivning kan nu ses under "Min side"

Find login-oplysninger til Mig og Min Bolig

Det kræver brugernavn og aktiveringskode at logge på appen. Du finder dine login-oplysninger, i det brev du har modtaget eller under Kontooplysninger i Mit KAB.

1. Log på Mit KAB
 

2. Tjek, at der står "Beboer" ved siden af dit navn, når du er logget ind.


 

3. Vælg Kontooplysninger (klik på pilen ved siden af dit navn) 


 

4. Her er dine login-oplysninger. Klik på knappen "Hent aktiveringskode".


5. Log på Mig og Min Bolig med dit brugernavn og din aktiveringskode
 

6. Log ikke ud når du er færdig

Vi anbefaler, at du ikke logger ud af appen, når du er færdig, men blot lukker den ned. Hvis du logger ud, skal du indtaste oplysningerne igen, næste gang du logger ind. 

Bemærk: Du kan ikke ændre dit brugernavn og din aktiveringskode.

Hvordan opdater jeg mine kontaktoplysninger?

1. Log på Mit KAB og klik på "Mine indstillinger" under dit navn. 

2. Opdater dine kontaktoplysninger og tryk "Gem" når du er færdig.

Kontakt os

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål, kan du ringe til os. Se åbningstider

Du kan også udfylde en kontaktformular, så vender vi tilbage med svar inden for 5 hverdage.

Denne hjemmeside bruger cookies. Fortsat brug tolkes som accept