Selvbetjening

På Mit KAB kan du få hjælp døgnet rundt.

Mit KAB er en selvbetjeningsløsning for boligsøgende, beboere og bestyrelsesmedlemmer. Her kan du skrive dig på venteliste, rette dine boligønsker, tjekke saldoen på din vedligeholdelseskonto eller læse referatet fra det seneste bestyrelsesmøde.

Generelle spørgsmål

Få overblik over hvad du kan på Mit KAB, og hvordan du logger ind.

Hvad kan jeg på Mit KAB?

Du har mange muligheder for at betjene dig selv som boligsøgende og beboer. 

Fordele som boligsøgende

  • Tilføj boliger til din venteliste
  • Tilpas dine boligønsker
  • Se din ventelisteplacering (vejledende)
  • Svare på orienteringsbreve om ledige boliger 
  • Sæt din venteliste aktiv eller i bero
  • Få overblik over ventetider
  • Tilføj fleksible kriterier (spring frem i køen)
  • Se boliger med kortest ventetid
  • Skriv dig op til ungdomsboliger
  • Find information om AlmenBolig+ afdelinger

Fordele som beboer

  • Skriv dig på intern venteliste
  • Følg dit energiforbrug
  • Læs husorden og råderetsregler
  • Tjek din vedligeholdelseskonto (B-ordning)
  • Se din husleje i detaljer
  • Find kontaktoplysninger på dit ejendomskontor og evt. akut nummer
  • Betal huslejerestance
  • Se referater fra afdelingsmøder, afdelingsbestyrelsesmøder og  organisationsbestyrelsesmøder
  • Find login-oplysninger til beboerappen Mig og Min Bolig

Hvordan logger jeg på Mit KAB?

Hvis det er første gang, du logger på Mit KAB, skal du bruge et midlertidigt brugernavn og kodeord. Klik på linket "Send mig et midlertidigt brugernavn og kodeord" og følg vejledningen i den e-mail du modtager. www.mitkab.dk

Hvis du har brugt Mit KAB før, skal du bruge MitID til at logge ind.

​Hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre, kan du benytte funktionen "Tjek, om du findes i systemet."

Hvorfor virker mit login ikke mere?

Dit kodeord til Mit KAB er kun midlertidigt. Når du logger på Mit KAB første gang, bliver du bedt om at tilknytte dit MitID.

Når du har tilknyttet dit MitID, skal du fremover logge på med MitID. Hvis du ikke tilknytter dit MitID, kan du få fornyet din midlertidige kode ved at ringe på T 33 63 10 00.

Mit KAB for boligsøgende

Måske du allerede har et ventelistenummer, eller overvejer at skrive dig op til en bolig? Læs siden her igennem og kom godt i gang med din boligsøgning.

Hvordan svarer jeg på et orienteringsbrev?

Log på Mit KAB. I venstre side af skærmen vælger du ’Orienteringsbreve’. Her kan du se dine orienteringsbreve om ledige boliger og svare be- eller afkræftende med et enkelt klik.

1. klik på "Orienteringsbreve" og "Se og svar på orienteringsbrevet"

2. Klik på "Vis orienteringsbrev" og læs orienteringsbrevet igennem

 

3. Vedhæft dokumentation

Du skal udfylde og uploade dit svarskema, hvis du ønsker boligen. Når du uploader dit svarskema via Mit KAB, behøver du ikke underskrive det.

Du skal også vedhæfte relevant dokumentationen, som er markeret med gult i orienteringsbrevet.

4. Accepter eller afslå orienteringsbrevet

Inden du accepterer orienteringsbrevev, skal du sætte hak i "Jeg har læst orienteringsbrevet". Husk at afslå orienteringsbrevet, hvis du ikke er interesseret i boligen. Du får en bekræftelse på mail, når du acccepterer eller afslår orienteringsbrevet. 

Orienteringsbreve på mail

Hvis vi har din e-mail, og du har accepteret digital kommunikation, vil du modtage dine orienteringsbreve på mail.

Orienteringsbreve med posten

Hvis du har modtaget orienteringsbrevet med posten, skal du udfylde svarblanketten fra brevet og underskrive den. Blanketten skal underskrives af kun ansøger og ikke andre (ikke kæreste eller ægtefælle). Blanketten kan både indscannes/fotograferes og sendes til kontakt@kab-bolig.dk eller sendes med posten til KAB, Enghavevej 81, 2450 København SV.

Opdater dine kontaktoplysninger

Når vi sender et orienteringsbrev til dig, får du altid besked via e-mail eller brev. Hvordan du bliver informeret, afhænger af dine kontaktoplysninger i Mit KAB. Husk at holde dine kontaktoplysninger opdaterede, så du ikke går glip af orienteringsbreve om ledige boliger.

Hvordan bliver jeg skrevet på venteliste?

Du kan skrive dig på venteliste på 2 måder:

1. Hurtig opskrivning til senere brug

Køb et ventelistenummer ved at lægge det i kurven. 

OBS: Hvis du bruger din mobil, skal du vende telefonen vandret for at se kurven!

Vælg "Vis kurven".

Vælg "Gå til kassen".

Inden du kan gennemføre betalingen, skal vi tjekke, om du allerede findes i vores system. Det er vigtigt, at du IKKE opretter dig som bruger, hvis du allerede findes i vores system. Du kan tjekke med din e-mail. Du kan også ringe til os på T 33 63 10 00, hvis du er i tvivl.

Når du på et senere tidspunkt, ønsker at modtage orienteringsbreve om ledige boliger, skal du logge på Mit KAB, lægge de boliggrupper i kurven som du er interesseret i og "Gå til kassen". Vær opmærksom på at du ikke kan modtage orienteringsbreve, før du har angivet dine boligønsker.

2. Vælg boliger med det samme

I boligsøgningen kan du bl.a. specificere hvilket område, du gerne vil bo i, hvor stor boligen skal være, og hvad du kan betale i husleje. Læg de afdelinger i kurven som du er interesseret i. 

Når du er færdig, klikker du på "Vis kurven". 

Gå til "kassen" og gennemfører betalingen. Nu er dine boligønsker tilføjet til dit ventelistenummer.

Du kan altid logge på Mit KAB og tilføje eller fjerne boliggrupper til din venteliste.

Hvordan tilføjer jeg fleksible kriterier?

Med fleksible kriterier kan du i nogle kommuner få fortrinsret til en bolig. De fleksible kriterier kan fx være, at du har fast arbejde, er studerende, har ét eller flere børn eller at du i forbindelse med separation eller brudt parforhold har brug for en bolig. 

Det er gratis at være skrevet op med fleksible kriterier.

1. Log på Mit KAB

www.mitkab.dk 

Gå til Find Bolig og tilføj boliggrupper til din venteliste. Når du går "gennem kurven" bliver du stillet en række spørsmål, hvis de boliger du er ved at skrive dig på venteliste til udlejes efter fleksible kriterier.

2. Opdater dine fleksible kriterier

Hvis dine personlige forhold ændrer sig, fx hvis du er kommet i arbejde, skal du huske at opdatere dine fleksible kriterier under "Personlige oplysninger".

Det er muligt at tilføje fleksible kriterier, ifm. opskrivning (når du køber et ventelistenummer).

Når du tilføjer boliggrupper til dit ventelistenummer, bliver du bedt om at svare på spørgsmål om fleksible kriterier.

Hvordan tilføjer og fjerner jeg boliggrupper til min venteliste?

Du kan tilføje og fjerne boliger til din venteliste, når du har købt et ventelistenummer.

Tilføj boliggrupper

Log på Mit KAB og klik på "Find bolig". I boligsøgningen kan du specificere hvilket område, du gerne vil bo i, hvor stor boligen skal være, og hvad du kan betale i husleje.

TIP: Hvis du sætter hak i "Vis kun boliger i selskaber jeg betaler til", kommer du ikke ved en fejl til at købe et nyt ventelistenummer.

Læg de boliggrupper i kurven, som du er interesseret i. 

Når du er færdig, klikker du på "Vis kurven". 

Gå til "kassen" og gennemfører betalingen. Vær opmærksom på at beløbet står til "0 kr." da du allerede har betalt for dit ventelistenummer.

Nu kan du se dine tilføjede afdelinger under "Min side" og "Boligønsker".

Fjern boliggrupper

Log på Mit KAB og klik på "Min side" og "Boligønsker". De boliger du ikke er interesseret i, kan du fjerne ved at klikke på skraldespandsikonet i højre side af skærmen.

Hvordan tilpasser jeg mine boligønsker?

Det er vigtigt, at dine boligønsker er opdaterede, så du kun modtager orienteringsbreve om ledige boliger, du er interesseret i. Ellers risikerer du, at din venteliste bliver stillet i bero. Du skal tilpasse dine boligønsker, hvis du fx har mulighed får at betale mere i husleje, og har brug for flere eller færre kvadratmeter.

1. Log på Mit KAB, klik på "Min side" og "Tilpas mine boligønsker".

2. Udfyld felterne og tryk på "Videre". De boliger som ikke længere matcher dine boligønsker, fjernes nu automatisk fra din venteliste.

Kan jeg underskrive min lejekontrakt digitalt?

Hvis vi har dit CPR-nummer og din e-mail, har du pr. 27. maj 2019 mulighed for at underskrive din lejekontrakt digitalt med MitID.

Læs vejledning til digital underskrift af lejekontrakt

Hvordan sætter jeg min venteliste aktiv eller i bero?

Hvis du er boligsøgende, skal din venteliste være aktiv.

Hvis du ikke ønsker at modtage orienteringsbreve om ledige boliger, kan du sætte dit ventelistenummer i bero. Du modtager ingen orienteringsbreve, når din venteliste er i bero, men du optjener stadig anciennitet. Husk at betale det årlige ventelistegebyr, selvom dit ventelistenummer er i bero. Ellers mister du din anciennitet og din plads på ventelisten.

1. Log på Mit KAB

Under "Min side" skal du klikke på "Boligønsker"".

2. Klik på knappen "Sæt i bero" til højre på siden

3. Eller klik på knappen "Sæt aktiv" til højre på siden

Hvordan opdater jeg mine kontaktoplysninger?

Log på Mit KAB og klik på "Min side" og "Personlige oplysninger". Klik herefter på "Rediger knappen" i bunden af siden. 

Sørg altid for at dine kontaktoplysninger er opdaterede, så du ikke går glip af orienteringsbreve om ledige boliger.

Mit KAB for beboere

Tjek saldoen på din vedligeholdelseskonto, betal din huslejerestance eller skriv dig på intern venteliste. Du kan også finde husordenen for din boligafdeling og andre vigtige beboerdokumenter på Mit KAB.

Intro-video: Mit KAB for beboere

Nogle Cookies er fravalgt. For at se dette indhold, tilvælg Marketing cookies og genindlæs siden.

Hvordan bliver jeg skrevet på INTERN venteliste?

Det giver fortrinsret til boliger at stå på intern venteliste. Læs, hvordan du skriver dig op.

Du skal være juridisk lejer for at blive skrevet på intern venteliste.

1. Log på Mit KAB og vælg "Ansøger" i venstre hjørne.

www.mitkab.dk

2. Vælg "Find bolig"

3. Find din afdeling i boligsøgningen og læg den i kurven.

Du kan godt skrive dig på intern venteliste i andre afdelinger, end der hvor du bor. Læs mere om intern venteliste.

 

4. Gå til "kassen" og gennemfør betaling

5. Din opskrivning kan nu ses under "Min side"

Hvordan opdater jeg mine kontaktoplysninger?

1. Log på Mit KAB og klik på "Mine indstillinger" under dit navn. 

2. Opdater dine kontaktoplysninger og tryk "Gem" når du er færdig.

Hvordan logger jeg på Mig og Min Bolig? (beboerappen)

Når du som beboer skal logge på appen, har du to muligheder.

  1. Du kan logge ind med MitID
  2. Du kan logge ind med brugernavn og aktiveringskode

Læs login vejledning til Mig og Min Bolig

Læs mere om Mig og Min Bolig

Kontakt os

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål, kan du ringe til os. Se åbningstider

Du kan også udfylde en kontaktformular, så vender vi tilbage med svar inden for 5 hverdage.