• English
  • Job
  • Nyheder
  • Åbningstider
  • Hjælp og kontakt
  • Publikationer og film
  • Presserum
KAB Bolig logo
  • Boligsøgende
     
    • Find bolig 🔎
    • Køb ventelistenummer
    • Ledige boliger
    • Venteliste og ventetid
    • Boligformer
    • Boliger på vej
    • Ung, ældre, handicappet
  • Beboer
     
    • Din bolig
    • Fremleje og boligbytte
    • Beboer i KAB-Fællesskabet
    • Indflytning og fraflytning
    • Husleje og gældsrådgivning
    • Klager
  • Bestyrelse
     
    • Bestyrelsesmappen
    • Digital bestyrelsesbetjening
    • Værktøjskassen
    • Ny i bestyrelsen
    • Kurser for beboervalgte
    • Adgang til BoligJura.dk
    • Valg til KAB's bestyrelse 2025
  • Om KAB
     
    • Organisation
    • Netværk og partnerskaber
    • KAB-Fællesskabet
    • Ydelser og rådgivning
    • By- og boligudvikling
    • Persondata og politikker
    • Til leverandører
    • Klimarapport 2024
  •  Mit KAB
KAB Bolig logo
  • Boligsøgende
    • Find bolig 🔎
    • Køb ventelistenummer
    • Ledige boliger
    • Venteliste og ventetid
      Ledige boliger Ventelister Fleksible kriterier Boliger med kort ventetid Hvor lang er ventetiden? Priser og gebyrer Særlige udlejningsregler Den hurtigste vej til en bolig Skærpede fleksible kriterier Intern venteliste
    • Boligformer
      Familieboliger Seniorbofællesskaber Bofællesskaber AlmenBolig+ Ungdomsboliger Kollegier Studieboliger Ungdomsboliger i Gentofte Parlamentariske selskaber Skæve boliger Hybler Medejerboliger Ældreboliger Soldenfeldts Stiftelse
    • Boliger på vej
      Espegården Banebo Tømmergården II Åmosevej i Hillerød Generationernes Byhus - Ørestad Syd Christiania Det nye Sølund Stejlepladsen Generationernes Hus FAQ for nybyggeri
    • Ung, ældre, handicappet
      Boliger til unge Boliger til ældre Boliger til handicappede
  • Beboer
    • Din bolig
      Spar på energien Indeklima og sundhed Råderet og ændringer Vedligeholdelse Småreparationer i din bolig Bekæmpelse af skægkræ
    • Fremleje og boligbytte
      Fremleje og delfremleje Feriefremleje Boligbytte
    • Beboer i KAB-Fællesskabet
      Husorden Husdyr Mig og Min Bolig Frit valg af tv-pakker Genhusning Beboerdemokrati Referater Intern venteliste Skriv dig op igen?
    • Indflytning og fraflytning
      Indflytning Opsigelse og fraflytning Fejl og mangler Boliggarantibevis Fortrin efter skilsmisse eller brudt parforhold Hvis I går fra hinanden eller bliver skilt
    • Husleje og gældsrådgivning
      Husleje Boligstøtte Økonomi- og gældsrådgivning Rykkerprocedure ved manglende betaling af husleje
    • Klager
      Vil du klage over din nabo? Vil du klage over dit forbrugsregnskab?
  • Bestyrelse
    • Bestyrelsesmappen
      Skab tryghed i din afdeling Møder i afdelingen Mødeetik Husorden og naboskab AlmenBolig+ Kurser
    • Digital bestyrelsesbetjening
      Adgang til din KAB-mail Adgang til Mit KAB Afregning af bilag via Acubiz Papirløse møder Det gode TEAMS møde
    • Værktøjskassen
      Blanketter Få flere med i beboerdemokratiet Adgang til BoligJura Køb en hjemmeside Pas på huslejen Opgavegrupper Ladestandere til elbiler
    • Ny i bestyrelsen
      Kom godt i gang Kurser for nye medlemmer
    • Kurser for beboervalgte
    • Adgang til BoligJura.dk
    • Valg til KAB's bestyrelse 2025
  • Om KAB
    • Organisation
      Politisk ledelse Administrativ ledelse Fælles Værdi Klimarapport 2024 Om KAB Kundecentre KAB 100 år Kundeservice med nærvær
    • Netværk og partnerskaber
      Sammen om biodiversitet Energispring Settlementet Hjem til Alle alliancen Velkomstalliancen Astma-Allergi Danmark Videncentret Bolius Børns Vilkår Byg Med Unge Alliancen Byggepartnerskabet &os
    • KAB-Fællesskabet
      Selskaber i KAB-Fællesskabet KAB-Fællesskabets grundfortælling Trivsel, naboskab og det sociale liv Velkommen til KAB-Huset – fællesskabernes hus
    • Ydelser og rådgivning
      Administrationsaftale Partnerskabsaftale Specialkunder Administration af kollegier Byggeforretningsførelse Energidrift Produktblade Kundeservice med nærvær
    • By- og boligudvikling
      Generationernes Byhus AlmenBolig+ Venligbolig Plus BasisBoligen Seniorbofællesskaber Aktive stueetager Erhvervslejemål
    • Persondata og politikker
      Persondatapolitik Cookiepolitik Facebookpolitik Tv-overvågningspolitik Tilgængelighed KAB’s whistleblowerordning
    • Til leverandører
      Send en faktura til KAB Leverandørbetingelser
    • Klimarapport 2024
  •  Mit KAB
  • English
  • Job
  • Nyheder
  • Åbningstider
  • Hjælp og kontakt
  • Publikationer og film
  • Presserum
  • Nyheder
15. august 2018

KAB-analyser viser vej til millionbesparelser

KAB er i mål med et enormt analyseprojekt, som giver kunderne en unik indsigt i mulighederne for at optimere driften − og samtidig spare et tocifret millionbeløb

Af Annette Sadolin

KAB har gransket kundernes driftsudgifter ved hjælp af en specialdesignet 360° analyse, som betyder, at hver en sten er blevet vendt. Det har taget to år at udarbejde de i alt 270 analyserapporter, som nu er afleveret til boligorganisationer og afdelinger i KAB-fællesskabet. Rapporterne indeholder forslag om besparelser i driftsudgifterne for i alt 31 mio. kr. - dertil kommer de afledte effekter.

To koncentrerede år

Lone Skriver, vicedirektør, har haft det overordnede ansvar for analyseprojektet:

”Det har været to koncentrerede år. Vi vidste ikke, at det ville blive så omfattende, da vi gik i gang. Sideløbende har vi arbejdet med at udvikle digitale redskaber, som fremover vil understøtte driften – bl.a. en indkøbsportal.”

Indkøbsportalen forventes at levere yderligere besparelser for i alt ca. 60 mio. kr.

Interne kompetencer inden for fx vvs-arbejde kan styrke både driftsøkonomi og service.

Servicecentre og interne kompetencer

360° analyserne er baseret på data om driften, sammenligning med lignende boligafdelinger og interview med de lokale driftsmedarbejdere.

Blandt de mange anbefalinger er der nogle, som virkelig kan batte i regnskabet. En af dem er servicecentre.

”Vi kan se, at der er meget at hente på at samle flere driftskontorer i servicecentre. Det handler bl.a. om at tage opgaver ind og bruge egne medarbejderes kompetencer i stedet for eksterne håndværkere,” forklarer Anna Jepsen Isholdt, konsulent i KAB og en af de vedholdende analysemedarbejdere.

Mange boligorganisationer i KAB-fællesskabet arbejder i dag med at sammenlægge driftskontorer og udnytte de interne kompetencer bedre.

Top 10 for KAB’s 360°-anbefalinger:

  • Sammenlægning af boligafdelinger
  • Servicecentre og bedre brug af interne kompetencer
  • Bedre affaldsløsninger
  • Tilpasning af åbningstider på ejendomskontorer
  • Mere effektiv pleje af de grønne arealer
  • Mere effektiv håndtering af flyttelejligheder (udbud af istandsættelse, regulering af indskud)
  • Anvendelse af fælleslokaler og vaskerier til andre formål
  • Vurdering af henlæggelser og vedligehold
  • Energibesparelser
  • Digitale løsninger (indkøbsportal, opgavesystem, opmåling af boliger mv.)

Baggrund

360° analysen er udviklet i tilknytning til statens krav om, at den almene sektor skal spare 1,5 mia. kr. inden 2020 – heraf skal KAB-fællesskabet spare 112 mio. kr. Et stort tal, men vicedirektøren forventer, at målet kan indfries. Bl.a. som resultat af 360° analyserne og digitalisering.

KAB’s 360° analyse anvendes som eksempel i Bygherreforeningens inspirationskatalog ”Digitale frontløbere i den almene sektor”, november 2017.

Du kan læse mere om resultater og muligheder i det kommende nummer af KAB’s magasin, KAB indblik, der udkommer primo september.

 

Tilbage til oversigt

DEL

KAB Bolig logo
Hjælp og kontakt

Adresse

Enghavevej 81
2450 København SV
T 33 63 10 00
CVR: 56815910

Henvendelser

Ring til os

-

Mandag

9:00-13:30

Tirsdag-fredag

9:00-14:30

Book møde (tir-tor)

14:30-15:30

Whistleblowerordning

Indberet sag

-

Hjælp og kontakt