KAB har gransket kundernes driftsudgifter ved hjælp af en specialdesignet 360° analyse, som betyder, at hver en sten er blevet vendt. Det har taget to år at udarbejde de i alt 270 analyserapporter, som nu er afleveret til boligorganisationer og afdelinger i KAB-fællesskabet. Rapporterne indeholder forslag om besparelser i driftsudgifterne for i alt 31 mio. kr. - dertil kommer de afledte effekter.
To koncentrerede år
Lone Skriver, vicedirektør, har haft det overordnede ansvar for analyseprojektet:
”Det har været to koncentrerede år. Vi vidste ikke, at det ville blive så omfattende, da vi gik i gang. Sideløbende har vi arbejdet med at udvikle digitale redskaber, som fremover vil understøtte driften – bl.a. en indkøbsportal.”
Indkøbsportalen forventes at levere yderligere besparelser for i alt ca. 60 mio. kr.

Interne kompetencer inden for fx vvs-arbejde kan styrke både driftsøkonomi og service.
Servicecentre og interne kompetencer
360° analyserne er baseret på data om driften, sammenligning med lignende boligafdelinger og interview med de lokale driftsmedarbejdere.
Blandt de mange anbefalinger er der nogle, som virkelig kan batte i regnskabet. En af dem er servicecentre.
”Vi kan se, at der er meget at hente på at samle flere driftskontorer i servicecentre. Det handler bl.a. om at tage opgaver ind og bruge egne medarbejderes kompetencer i stedet for eksterne håndværkere,” forklarer Anna Jepsen Isholdt, konsulent i KAB og en af de vedholdende analysemedarbejdere.
Mange boligorganisationer i KAB-fællesskabet arbejder i dag med at sammenlægge driftskontorer og udnytte de interne kompetencer bedre.
Top 10 for KAB’s 360°-anbefalinger:
- Sammenlægning af boligafdelinger
- Servicecentre og bedre brug af interne kompetencer
- Bedre affaldsløsninger
- Tilpasning af åbningstider på ejendomskontorer
- Mere effektiv pleje af de grønne arealer
- Mere effektiv håndtering af flyttelejligheder (udbud af istandsættelse, regulering af indskud)
- Anvendelse af fælleslokaler og vaskerier til andre formål
- Vurdering af henlæggelser og vedligehold
- Energibesparelser
- Digitale løsninger (indkøbsportal, opgavesystem, opmåling af boliger mv.)
Baggrund
360° analysen er udviklet i tilknytning til statens krav om, at den almene sektor skal spare 1,5 mia. kr. inden 2020 – heraf skal KAB-fællesskabet spare 112 mio. kr. Et stort tal, men vicedirektøren forventer, at målet kan indfries. Bl.a. som resultat af 360° analyserne og digitalisering.
KAB’s 360° analyse anvendes som eksempel i Bygherreforeningens inspirationskatalog ”Digitale frontløbere i den almene sektor”, november 2017.
Du kan læse mere om resultater og muligheder i det kommende nummer af KAB’s magasin, KAB indblik, der udkommer primo september.