Et nyt kapitel i KAB’s historie tager i disse dage sin begyndelse. Flytningen fra Vester Voldgade til Enghavevej er en realitet, og i dag får KAB også en ny visuel identitet.
Siden fusionen med AKB i 2007 har KAB kunnet kendes på det blå bogstavlogo med tilhørende piktogram. Meget er sket siden dengang, og i de senere år har mange boligorganisationer i KAB-fællesskabet ytret ønske om en stærkere selvstændig profil. Derfor er valget faldet på et mere enkelt logo, der kan stå stærkt alene og tones ned i sammenhæng med andre.
”Vi vil rigtig gerne støtte op om boligorganisationernes ønske og give dem mulighed for at stå tydeligere frem. Samtidig er vi flyttet ind i et fantastisk, nyt hus, og i den proces har det været helt naturligt at benytte lejligheden til at gentænke vores logo som en integreret del af KAB-Huset,” siger adm. direktør, Jens Elmelund.
En hilsen til Københavns tage
I det nye logo er den blå farve erstattet med teglorange – en reference til de københavnske tagrygge, der kan ses fra toppen af KAB-Huset.
Også skrifttypen er ny og har rødder i den historie, KAB bygger på. Designet af bogstavet K knytter sig således til Knud V. Engelhardts typografi, som blev anvendt på gadeskiltene i Gentofte i 1920’erne. Selvsamme Engelhardt tegnede KAB's første logo for godt 100 år siden.
”Selvom der sker meget nyt i KAB denne sommer, og vi hele tiden udvikler os, er det vigtigt at huske, hvor vi kommer fra. Det minder vores nye logo os om på en rigtig fin måde,” lyder det fra Jens Elmelund.
Teglorange er den primære farve til det nye KAB-logo, men afhængigt af sammenhængen vil det også kunne optræde i andre farver.
Hæderkronet arkitektfirma bag designet
Logoet er designet af Henning Larsen Architects. De har også tegnet og stået for indretningen af KAB-Huset, og det har skabt fundamentet for et sammenhængende, helstøbt nyt udtryk.
”Vi har haft et rigtig godt samarbejde med et internationalt anerkendt arkitektfirma i Henning Larsen Architects. De har hele vejen igennem vist stor forståelse for det, KAB står for, og jeg er stolt over, at vi med KAB-Huset og vores nye logo i dag kan fremvise to nye kendetegn, som vil være med til at definere KAB i mange år frem,” fortæller Jens Elmelund.
En særlig opgave
Også hos Henning Larsen Architects er der stor glæde over arbejdet med tilblivelsen af det nye KAB-logo. En opgave, der ifølge Bodil Nordstrøm, Head of Graphic Design, har haft en helt særlig betydning.
”KAB er en vigtig institution i det danske samfund, og deres bæredygtige dagsorden taler direkte ind i vores værdisæt hos Henning Larsen Architects. De har været ambitiøse, åbne og modige og turdet stole på vores kompetencer. Det har dannet grundlag for et stærkt samarbejde og udmøntet sig i et resultat, vi er meget stolte af,” siger Bodil Nordstrøm.
Det nye KAB-logo er fra i dag – onsdag den 16. juni – officielt taget i brug.
Topbillede: Illustration af KAB's logoer gennem historien.