KAB ønsker at begrænse smittespredningen så meget som muligt – det er en del af det samfundssind, vi alle må udvise i en situation som det igangværende udbrud af corona-virus.
”Vi skal passe på hinanden. Både i KAB-fællesskabet og i resten af samfundet. Passe på de beboere, der er i risikogruppen. Og vi skal passe på medarbejderne. Derfor minimerer vi med øjeblikkelig virkning de fysiske møder i KAB – og vi opfordrer kunderne til at kontakte os digitalt eller på telefonen,” siger Jens Elmelund, administrerende direktør for KAB.
Smittet eller måske-smittet – hvad sker der så?
Hvis en medarbejder får konstateret corona-virus, opsporer sundhedsmyndighederne de personer, medarbejderen kan have smittet.
Pårørende, kollegaer, samarbejdspartner mv. skal ikke gøre noget, selv om de har været i kontakt med en corona-smittet. Sundhedsmyndighederne tager kontakt til de relevante personer.
KAB har indført en ekstra sikkerhedsforanstaltning for at begrænse smitten så meget som muligt - en såkaldt 1 døgns hjemsendelse. En 1 døgns hjemsendelse bliver brugt, hvis en medarbejder har været i kontakt med en person, der har fået konstateret corona-virus (1. leds kontakt). Det bliver også brugt, hvis en medarbejder har været i kontakt med en anden medarbejder, som har fået det dårligt, er blevet hjemme og venter på anvisninger fra lægen.
KAB har taget den ekstra sikkerhedsforanstaltning for at give sundhedsmyndighederne tid til at kontakte medarbejderen, hvis det er nødvendigt. Hvis styrelsen ikke har kontaktet medarbejderen under den 1 døgns hjemsendelse, møder medarbejderen på arbejde igen dagen efter.
Hvis en medarbejder har været i kontakt med en person, der venter på svar på en corona-test, bliver medarbejderen også sendt hjem, indtil der er svar på corona-testen.
KAB opfordrer i øvrigt alle hjemsendte medarbejdere til at arbejde hjemmefra, hvis det er muligt.
En ”normal” hverdag
For alle dem, der ikke bliver smittet eller kommer i karantæne, er der indført nogle generelle retningslinjer for at sikre en så normal hverdag som muligt.
For at undgå myldretiden er der fx indført større fleksibilitet i forhold til mødetid, og alle møder gennemføres så vidt muligt som Skype- eller telefonmøder.
Interne kurser er foreløbig aflyst de næste 14 dage, og der opfordres til at undgå fysisk kontakt.
Derudover vil der blive indført særlige tiltag omkring kantineordningen i administrationen – og de medarbejdere, der er i risikogruppen, vil arbejde hjemmefra i det omfang, det er muligt.
Kontakt KAB på telefon eller digitalt
KAB opfordrer i øvrigt beboerne til at bruge appen ”Mig og min bolig” til evt. kontakt med ejendomskontoret – ligesom vi altså opfordrer alle til at kontakte os digitalt eller telefonisk.
Hvis beboere møder op på ejendomskontoret, vil medarbejderne forsøge at holde en vis afstand. Medarbejderne vil også være opmærksomme på syge beboere og beboere i hjemmekarantæne – i de tilfælde kommer medarbejderne ikke op i boligerne.
Topbillede: Arkivfoto - personerne på billedet er hverken smittet med corona-virus eller i karantæne.