• English
  • Job
  • Nyheder
  • Åbningstider
  • Hjælp og kontakt
  • Publikationer og film
  • Presserum
  • Boligsøgende
     
    • Find bolig
    • Køb ventelistenummer
    • Venteliste og ventetid
    • Boligformer
    • Boliger på vej
    • Ung, ældre, handicappet
  • Beboer
     
    • Indflytning og fraflytning
    • Fremleje og boligbytte
    • Dine muligheder
    • Beboer i KAB-Fællesskabet
    • Husleje og gældsrådgivning
    • Klager
  • Bestyrelse
     
    • Bestyrelsesmappen
    • Digital bestyrelsesbetjening
    • Værktøjskassen
    • Ny i bestyrelsen
    • Kurser for beboervalgte
    • KAB-Fællesskabets grundfortælling
    • Lad det GRO – en strategisk ramme
    • Signaturprojekter
  • Om KAB
     
    • Organisation
    • Netværk og partnerskaber
    • KAB-Fællesskabet
    • Signaturprojekter
    • Ydelser og rådgivning
    • By- og boligudvikling
    • Persondata og politikker
    • Til leverandører
    • KAB-Fællesskabets grundfortælling
    • Lad det GRO – en strategisk ramme
  •  Mit KAB
  • Boligsøgende
    • Find bolig
    • Køb ventelistenummer
    • Venteliste og ventetid
      Ledige boliger Ventelisten Bolignøglen Fleksible kriterier Alle ventelister Skærpede fleksible kriterier Særlige udlejningsregler Boliger med kort ventetid Den hurtigste vej til en bolig Hvor lang er ventetiden? Intern venteliste Priser og gebyrer
    • Boligformer
      Familieboliger Seniorbofællesskaber AlmenBolig+ Ungdomsboliger Kollegier Studieboliger Parlamentariske selskaber Skæve boliger Hybler Bofællesskaber Medejerboliger Ældreboliger Soldenfeldts Stiftelse
    • Boliger på vej
      Grunwalds Have Den Røde Tråd Fortunen Nord Mosevang Skovhusene Ellebo II Ovalen Banebo Strandlodssund Papirøen i København Det nye Sølund Stejlepladsen Generationernes Hus Egehusene FAQ for nybyggeri
    • Ung, ældre, handicappet
      Boliger til unge Boliger til ældre Boliger til handicappede
  • Beboer
    • Indflytning og fraflytning
      Indflytning Opsigelse og fraflytning Fejl og mangler Boliggarantibevis Fortrin efter skilsmisse eller brudt parforhold Brudt parforhold/skilsmisse
    • Fremleje og boligbytte
      Fremleje og delfremleje Feriefremleje Boligbytte
    • Dine muligheder
      Råderet og ændringer Vedligeholdelse Hold din bolig sund Indeklima og sundhed Spar på energien
    • Beboer i KAB-Fællesskabet
      Familieophold 2022 Seniorophold 2022 Husorden Husdyr Mig og Min Bolig Frit valg af tv-pakker Genhusning Beboerdemokrati Referater Intern venteliste Skriv dig op igen?
    • Husleje og gældsrådgivning
      Husleje Økonomi- og gældsrådgivning Boligstøtte
    • Klager
      Vil du klage over din nabo? Vil du klage over dit forbrugsregnskab?
  • Bestyrelse
    • Bestyrelsesmappen
      Møder i afdelingen Mødeetik Husorden og naboskab AlmenBolig+
    • Digital bestyrelsesbetjening
      Adgang til din KAB-mail Adgang til Mit KAB Afregning af bilag Papirløse møder Det gode TEAMS møde
    • Værktøjskassen
      Blanketter Få flere med i beboerdemokratiet Adgang til Boligjura Køb en hjemmeside Pas på huslejen Opgavegrupper Ladestandere til elbiler
    • Ny i bestyrelsen
      Kom godt i gang Kurser for nye medlemmer
    • Kurser for beboervalgte
    • KAB-Fællesskabets grundfortælling
    • Lad det GRO – en strategisk ramme
    • Signaturprojekter
  • Om KAB
    • Organisation
      Politisk ledelse Administrativ ledelse Kundecentre Om KAB
    • Netværk og partnerskaber
      Hjem til Alle alliancen Velkomstalliancen Astma-Allergi Danmark Videncentret Bolius Byg Med Unge Alliancen Børns Vilkår Byggepartnerskabet &os
    • KAB-Fællesskabet
      Selskaber i KAB-Fællesskabet KAB 100 år KAB-Fællesskabets grundfortælling Lad det GRO – en strategisk ramme for KAB Trivsel, naboskab og det sociale liv Velkommen til KAB-Huset – fællesskabernes hus
    • Signaturprojekter
      Genbrug og genanvendelse af byggematerialer Vild Med Vilje Generationernes Træhus Pas på huslejen 2.0 – bæredygtig drift Tænketanken for socialøkonomi og socialt ansvar
    • Ydelser og rådgivning
      Administrationsaftale Partnerskabsaftale Specialkunder Administration af kollegier Byggeforretningsførelse Energidrift Produktblade
    • By- og boligudvikling
      Generationernes Byhus AlmenBolig+ Venligbolig Plus BasisBoligen Seniorbofællesskaber Aktive stueetager Erhvervslejemål
    • Persondata og politikker
      Persondatapolitik Cookiepolitik Facebookpolitik Tilgængelighed KAB’s whistleblowerordning
    • Til leverandører
      Send en faktura til KAB
    • KAB-Fællesskabets grundfortælling
    • Lad det GRO – en strategisk ramme
  •  Mit KAB
  • English
  • Job
  • Nyheder
  • Åbningstider
  • Hjælp og kontakt
  • Publikationer og film
  • Presserum
  • Nyheder
2. februar 2021

20 års grøn omstilling giver pote

I Øbro 95 på Østerbro har afdelingsbestyrelsen og driften siden 1990’erne arbejdet tæt sammen om at vedligeholde og renovere ejendommen grønt og energieffektivt. Det kan aflæses på alt fra klimaaftrykket til afdelingens driftsøkonomi og beboernes forbrugsudgifter

Af Maj Katja Rose

Ejendomsleder Dion Madsen har været ansat i Boligselskabet AKB, Københavns boligafdeling Øbro 95 siden 1989. En ældre ejendom fra 1929. I hovedparten af den tid har afdelingsbestyrelsen og medarbejderne på ejendomskontoret samarbejdet om at vedligeholde og renovere med afsæt i energieffektivisering:

”Dette her har vi haft fokus på i Øbro 95 i årtier. Tilbage i 1990’erne og 00’erne handlede det om at beskytte miljøet, mens vi i dag også har en målsætning om at sætte mindst muligt aftryk på klimaet. Alene på elforbruget har vi bragt udledningen af CO2 ned med i alt 150-200 tons de seneste fem år. Det viser, at vi virkelig kan skabe resultater, der batter, når vi handler i fællesskab. Bestyrelse, medarbejdere og beboere.”

Resultater skabt i fællesskab

På Østerbro har den grønne omstilling blandt andet manifesteret sig i et nyt tag med ekstra isolering og solcellepaneler mod alle verdenshjørner, efterisolering af varmedistribution i kældre og badeværelser samt af brystninger og karnapper, forsatsrammer med energiglas for vinduerne, et energieffektivt beboervaskeri samt udskiftning af alle lyskilder i fællesområderne til LED.

I alt har de grønne tiltag reduceret boligafdelingens indkøb af el til fælles formål med hele 82 %, vandforbruget med 41 % og forbruget af varme med 31 %. Desuden har fx solcelleanlægget betydet en besparelse på 50.000 kr. årligt, svarende til mere end 500 kr. per lejlighed i boligafdelingen.

”I bestyrelsen og driften arbejder vi helt tæt sammen, men det allervigtigste er, at vi har vores beboere med i processen”

- Dion Madsen, ejendomsleder

Grundige undersøgelser giver gode resultater

Resultater er skabt i et tæt parløb mellem driften og afdelingsbestyrelsen – og gennem inddragelse af beboerne, som Dion forklarer:

”I bestyrelsen og driften arbejder vi helt tæt sammen, men det allervigtigste er, at vi har vores beboere med i processen. Projekter, som dem vi har gennemført, kan godt være langstrakte, fordi vi undersøger alle aspekter, så vi kan inddrage beboerne på et oplyst grundlag. Sådan sikrer vi os, at projekterne gavner miljø og klima – og samtidig er en god forretning. Vores solcelleprojekt tog fem år fra idé til færdigt tag, men vi endte med en super effektiv løsning. Energimæssigt og beboerøkonomisk.”

Dion Madsen (med udbredte arme) og kollegaerne i Øbro 95 vandt i 2020 en intern bæredygtighedspris blandt medarbejdere i KAB-fællesskabet. Man skulle komme med bud på tiltag, der kunne gøre hverdagen mere bæredygtig.

Den grønne bølge ruller fortsat over Østerbro

I Øbro 95 er man netop nu ved at undersøge muligheden for at købe elcykler til fælles brug i afdelingen, ligesom man planlægger at tilkoble en varmeveksler og en varmepumpe, der kan opsamle overskudsvarmen fra spildevand, inden det ledes ud i kloakken. Det sidste initiativ er et led i en nødvendig udskiftning af faldstammer i ejendommens badeværelser, og hvorfor ikke tænke klimavenligt her også? Det falder efterhånden Øbro 95 naturligt.

Grønt DNA

”Den grønne omstilling er blevet en del af vores DNA i Øbro 95. Vi vinkler simpelthen alle projekter og arbejdsprocesser grønt. Og når vi udnytter vores trækningsretsmidler til at medfinansiere de grønne projekter, bliver det også en økonomisk fordel for beboerne,” forklarer Dion og fortsætter:

”I øjeblikket er vi i dialog med Københavns Kommune, der gerne vil bruge os som model for, hvordan man kan gennemføre renoverings- og andre projekter med grønt fortegn. Både i kommunens eget og i alment byggeri. Undervejs i de forskellige projekter har vi indsamlet data om alt, hvad vi har gjort, og den føler vi nærmest en forpligtelse til at dele med andre. For klimaets og miljøets, men også for beboernes skyld.”

Tilbage til oversigt

DEL

Hjælp og kontakt

Adresse

Enghavevej 81
2450 København SV
T 33 63 10 00
Feedback

Telefonisk henvendelse

Mandag - fredag

09:00-14:30

Åbningstider

-

Personlig henvendelse

Efter aftale

-

Hjælp og kontakt